Amintiri din copilaria mea

Posted: Octombrie 8, 2013 in Informatii despre mine

Dezna e o comuna in judetul Arad unde se afla si mai este si acum un spital de recuperare. Diferenta ca in prezent acest spital e departe de cea ce era in anii 80-90.
Eu am ajuns la Dezna la un an jumatate si am facut tratament acolo pana in 89 de 2 ori pe ani pana cand aveam 7 ani. Eu pe vremea accea nu realizeam prea multe, eram doar un copil care vedea ca e tinut intr-un regim sever si care nu intelegea de ce trebuie sa fie asa. Acum stiu ca acel regim ca intr-o armata mi-a facut foarte bine. Acum realizez ca doctorul Barsan facea cea ce trebuia. Acest dr facuse facultatea in carut si cred ca simtea cea ce simt eu acum, adica bolnavii cu paralizii le trebuie multa educatie si multe explicatii pentru a intelege parintii, copiii ce au de facut ca sa invinga boala. Asa mamicuta mea a inteles sa munceasca cu mine ore in sir. Tin minte ca la fiecare internare ma consulta cu atentie si ne spunea si mie si mamei ce am progresat si ce nu. Mereu spunea ca e loc de mai mult.
Cred ca acest dr auzise de metoda Conductive-Education din Ungaria si incerca s-o aplice si la Dezna, dar era singur printre o multime de angajati care stiau ori prea putina meserie, ori stiau si nu aveau prea chef de munca. Dar cine avea cap sa inteleaga ce are de facut, intreba pe profii de gimnastica si munceau ce spuneau si se mai rugau parintii de ei sa mai vina pe la bolnavi.
Cand dr facea controale parca toti angajatii erau in priza, parca erau ca furnicile, le era o frica de duritatea dr. Pe la 11 dimineata dr avea obiceiul, se plimba prin spital si se uita la orice amanunt, daca vedea ca mama ma tine cum nu trebuie, imi spunea: ” Ramona, spune-i mamei tale sa se uite cum te tine ca o trimit la Brasov ” . sau daca ma vedea cu caciula, spunea: ” Sa-ti puna maica-ta si manus ” . Dar cum stia sa fie dur, stia sa fie si bland, la fiecare copil intalnit le bagat in gura o bomboana.
Acest dr a luat de la orfelinate vreo 20 de copii cu probleme si i-a pus pe picioare la Dezna, le-a oferit toate conditiile sa invete sa se descurce singuri in viata si sa invete sa scrie si sa citeasca.
Dezna a fost cel mai bun spital de recuperare din tara pana in 90 cand dr n-a mai primit bani sa intretina spitalul, cei mai buni angajati au plecat, bazinul de natatie s-a distrus si ramanand angajati putini si prosti. Mai mult ca sigura sunt ca de aceea a murit dr in 2000, ca vedea spitalul tot mai distrus. Dumnezeu sa-l odihneasca in pace! Pe vremea acea nu stiam n-o sa ma intalnesc dr ca el niciodata.
Nu v-am spus de ce am afirmat ca era regim sever in acel spital.Eu si mama stateam internate acolo 21 de zile in care aveam liber doar duminica. In rest la 5 dr dadea desteptarea la toate saloanele ca sa fie toata lumea la 5.30 la bazin in apa. Apoi de la 6-7 era masa de dimineata unde imi placea mult ceaiu, la ora opt incepeam tratamentul ce dura pana la 12 cand mancam de pranz pana la unu, Apoi 2 ore aveam pauza si iar incepeam tratamentul pana la 18 cand mancam de seara. Deci trageti concluzia dv daca era armata sau nu.
Tin minte ca se apropia ora de masa si venea mirosul de varza seara de seara, ne venea sa vormitam. Saraca mamicuta cate sacrificii a trebui sa faca, nu foarte multi parinti au putut sa suporte acel regim sever.
As fi curioasa daca m-ar mai cunoaste o asitenta la care am tinut mult la ea si ea la mine, si-a botezat fetiza cu numele meu. M-am informat ca si acum lucreaza la acest spital. Ii doresc numai bine.
Cred ca va dai seama ca a fost o aventura tare pentru un copil mic si o mama tanara cu sot si inca un copil acasa.

Lasă un răspuns

