Mindfulness si gestionarea stresului

Posted: Februarie 20, 2011 in Mentalitate invingatoare

Mindfulness este o forma de training a constientei de sine adaptata dupa meditatia budista a constientei. A fost adaptata pentru a fi folosita in tratamentul depresiei, in special pentru a preveni recidiva si pentru a ajuta in reglarea dispozitiei.
Mindfulness a fost descrisa ca si starea de „a te situa in prezent”, acceptand lucrurile asa cum sunt.

Practicarea „mindfulness” poate aduce multe beneficii sanatatii emotionale si fizice, precum si relatiilor tale.
Mindfulness este un uimitor instrument de gestionare a stresului si a starii de bine, se poate folosi practic in orice moment si poate aduce rapid rezultate de durata.
Urmatoarele exercitii sunt simple si convenabile si te pot conduce catre o mai profunda experimentare a „mindfulness” in viata de zi cu zi.

Exercitiul nr. 1 : Meditatia
Meditatia, prin sine insasi, aduce multe beneficii si timp de secole a fost una din cele mai raspandite si traditionale modalitati de atingerea a mindfulness. Asadar, ea deschide lista exercitiilor de mindfulness. Pe masura ce este practicata, meditatia dobandeste usurinta, dar nu trebuie sa fie dificila nici pentru incepatori. Gaseste-ti doar un loc confortabil, lipsit de factori care sa te distraga, si… linisteste-ti mintea!

Exercitiul nr. 2 : Respiratia profunda
Asa este! Mindfulness poate fi atat de simpla ca… respiratia!
Una dintre cele mai simple cai de a experimenta mindfulness, ceea ce poti sa faci in timp ce iti desfasori activitatile zilnice ( convenabil pentru aceia care socotesc ca nu au timp sa mediteze…) , este sa te concentrezi asupra respiratiei.
Respira din abdomen si nu din piept si straduieste-te sa inspiri pe nas si sa expiri pe gura. Concentreaza-te pe sunetul si ritmul respiratiei, mai ales cand esti tulburat: aceasta poate sa aiba un efect calmant si sa te ajute sa ramai ancorat in momentul prezent.

Exercitiul nr. 3 : Ascultarea muzicii
Ascultarea muzicii ofera multe beneficii, atat de multe incat muzica se foloseste terapeutic intr-o noua ramura a medicinei complementare, numita meloterapie. Ca atare, ascultarea muzicii este un exercitiu eficient de mindfulness. Poti asculta muzica linistitoare, New Age, muzica clasica, sau alt gen de muzica lenta care sa aiba efecte calmante. Faci din aceasta un exercitiu de mindfulness, concentrandu-te pe sunetul si vibratia fiecarei note, pe sentimentele pe care muzica le genereaza in tine si alte senzatii care se produc „chiar acum”, in timp ce asculti. Daca in mintea ta se furiseaza alte ganduri, felicita-te ca ai bagat de seama si redirectioneaza-ti incetisor atentia pe momentul prezent si pe muzica pe care o asculti.

Exercitiul nr 4. : Curatirea casei
Termenul de „curatirea casei” un sens literal (operatia de curatenie la domiciliu) si unul figurat ( descotorosirea de „bagajul emotional”, lasand sa plece lucrurile care nu-ti mai sunt de folos). Ambele pot fi foarte eficace in eliminarea stresului. Dezordine comporta niste costuri ascunse, si poate fi un subtil dar important factor de stres. Curatirea casei si indepartarea dezordinii, ca exercitiu de mindfulness, poat aduce beneficii de durata. Este nevoie ca mai intai sa percepi curatenia ca pe un eveniment pozitiv, ca pe un exercitiu de intelegere de sine si de eliminarea a stresului, si nu ca pe un chin, ca pe o munca bruta, necalificata. Apoi, pe durata curatirii, concentreaza-te pe ceea ce faci, si pe nimic altceva. Cand speli vasele, percepe caldura, percepe solutia de sapun care iti scalda palmele, simte vibratiile aspiratorului in timp ce starbati suprafata podelei, bucura-te de caldura lenjeriei in timp ce o impaturesti, simte libertatea de a lasa sa plece obiectele care nu-ti mai trebuie in timp ce le pui in sacul pentru donatii.
Poate iti pare ciudat ceea ce citesti aici, dar daca abordezi curatenia ca pe un exercitiu de mindfulness, ea poate deveni unul. Recomandam ca in ecuatie sa adaugi si muzica!

Exercitiul nr. 5 : Observa-ti gandurile
Multor oameni stresati si ocupati le pare greu sa se opreasca din concentrarea asupra fluxului rapid de ganduri care le trece prin minte, iar ideea de a sta in meditatie si de a tine la distanta gandurile care ii asalteaza ii poate stresa si mai mult. Daca te afli in aceasta situatie, exercitiul de mindfulness cu observarea gandurilor poate sa-ti fie de folos. In loc sa te impotrivesti vocii din mintea ta, tu aseaza-te comod si observa-ti gandurile fara a te implica in ele. Pe masura ce le observi poti descoperi ca mintea ti se linisteste si ca gandurile devin mai putin stresante. ( daca nu, totusi poti beneficia de inventarierea acelor ganduri ca un mod de procesare a lor, astfel ca intensitatea lor scade, apoi repeta exercitiul.

Exercitiul nr. 6 : Creeaza-ti propriile exercitii.
Probabil ca acum intelegi ca practic orice activitate poate fi un exercitiu de mindfulness si, intr-un fel, ai dreptate. Aceasta te ajuta sa practici meditatia sau alt exercitiu care, de fapt, se concentreaza pe mindfulness. Poti aplica mindfulness la oricare din lucrurile pe care le faci si sa constati ca esti mai putin stresat si mai ancorat in acel proces.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s